PC monitor - Průvodce parametry pro správnou volbu

Napsal: Péter, furbify 05. 01. 2023 09:30

Monitor není jen nezbytnou součástí počítače a standardním pracovním nástrojem. Je to také vstupní brána do světa filmů nebo her s poutavou vizuální stránkou. Dobrá volba při nákupu závisí na plánech, které s ním máte. Poradíme vám, na co si dát pozor, seznámíme vás se základními parametry a specifickými vlastnostmi monitorů, které vám zpříjemní práci a hraní na počítači. 


Základem je úhlopříčka a rozlišení 

Úhlopříčka představuje velikost zobrazovací plochy monitoru a udává se v palcích (značka "). Zvolte ji podle toho, k čemu budete monitor počítače používat a jak daleko od něj obvykle sedíte. Pro kancelářskou práci stačí 21 palců, 24 palců je rozumné minimum pro hry nebo grafiku a ještě více pro filmy.

Důležitý je také poměr stran. V minulosti se používal poměr 4 : 3 nebo 5 : 4 (tedy téměř čtverec). S nástupem filmů a her ve vysokém rozlišení byl tento formát nahrazen formátem 16 : 9. Pro práci je vhodnější poměr 16 : 10, který nabízí trochu více prostoru. Většinu filmů na něm však budete sledovat s černými pruhy. V poslední době se prosazují také monitory s poměrem stran 21 : 9 (tzv. ultrawide, ultraširoké) nebo dokonce 32 : 9 - ty poskytují stejnou zobrazovací plochu jako dva monitory 16 : 9 vedle sebe. Alternativou je použití dvou nebo více monitorů na jednom počítači. 

 

PC monitor - průvodce parametry pro správný výběr 


Ruku v ruce s úhlopříčkou jde rozlišení, které vyjadřuje počet pixelů (zobrazovacích bodů) v horizontální a vertikální rovině. Čím vyšší rozlišení, tím vyšší hustota pixelů, jemnější obraz a více detailů. V praxi to znamená, že čím větší je úhlopříčka monitoru, tím vyšší rozlišení je třeba k zachování jemnosti obrazu.

Rozumné minimum pro 24" monitor je rozlišení Full HD 1 920 × 1 080 (16 : 9) nebo 1 920 × 1 200 (16 : 10). U menších úhlopříček si nedělejte starosti s nižšími hodnotami, například 1 680 × 1 050 pro kancelářskou práci. U velmi starých monitorů se používalo i 1 280 × 1 024. Naopak pro filmy, hry nebo grafiku někteří sahají po rozlišeních jako 2 560 × 1 080 (2,5K), Ultra HD 3 840 × 2 160 (označované také jako UHD) nebo dokonce 4K - 4 096 × 2 160. Naopak u starších monitorů se používaly i monitory s rozlišením 1 280 × 1 024.

Nezapomeňte:
Čím vyšší rozlišení, tím vyšší výkon grafické karty potřebujete pro plynulý obraz. To je důležité zejména pro hry, filmy a grafické práce. Nemá tedy smysl kupovat monitor 4K ke slabé grafické kartě, protože byste museli snížit nastavení detailů ve hrách a obraz by mohl být trhaný i u filmů nebo grafiky. 

 

Nepodceňujte jas a kontrast 

Kontrast označuje maximální rozdíl mezi nejtmavšími a nejsvětlejšími barvami, které může monitor zobrazit. Standardem je 1000:1, ale u kancelářských monitorů, kde na barvách nezáleží, je to často méně. Při tak nízkém kontrastu se na obrazovce může místo černé barvy zobrazovat tmavě šedá. Při sledování filmů to působí rušivě, při práci s grafikou nebo videem je to nepříjemné a často nepřijatelné - pro tyto činnosti proto vždy volte vyšší kontrast.

Nezapomeňte:
Tyto hodnoty se vztahují k tzv. statickému (nativnímu) kontrastu. Většina monitorů navíc dokáže pracovat s tzv. dynamickým kontrastem, který je mnohonásobně vyšší (až 1 000 000:1). Zde monitor zesiluje a zeslabuje podsvícení, aby se zlepšil kontrast. Takové změny obrazu však mohou působit rušivě.

 

Monitory označované jako LED používají technologii LCD

Téměř každý moderní počítačový monitor, tj. monitor PC, je vybaven obrazovkou LCD na bázi tekutých krystalů. Aby byl obraz na displeji LCD viditelný, potřebuje podsvícení. Běžné monitory používají několik horizontálních tzv. CCFL trubic, které vypadají jako velmi tenké neonové trubice. Dokonce i monitory označované jako LED používají technologii LCD. Podsvícení je však zajištěno luminiscenčními diodami (LED), díky čemuž je rovnoměrnější.  

Věděli jste to?

Výjimkou jsou obrazovky OLED, kde barevné světlo vyzařují samotné zobrazovací body. Díky tomu mají nejlepší kontrast, podání barev a pozorovací úhly. Bohužel mají kratší životnost než obrazovky LCD. Často mohou být dokonce jen o polovinu kratší.

Parametr jasu udává, jak intenzivně může obrazovka "zářit". Pokud je jas příliš nízký, obraz je tmavý, objekty jsou špatně viditelné a barvy se mohou slévat. To je problém zejména při silném okolním osvětlení (přímé sluneční světlo, umělé osvětlení v kancelářích). Jas se udává v cd/m2 nebo v nitech (1 nit = 1 cd/m2). Jas 200 nitů je vhodný pro kancelářskou práci, pro hry, filmy nebo grafiku zvolte 250 nitů a více.

 

Co dalšího byste měli vědět o jasu? 

Kvalitu podání barev, kontrastu, jasu nebo pozorovacích úhlů ovlivňuje také typ obrazovky LCD. Při výběru monitoru se nejčastěji setkáte s těmito označeními:

TN - má horší podání barev, nízký kontrast a relativně úzké pozorovací úhly. Díky rychlé odezvě je však vhodný pro akční hry a kancelářskou práci, kde na věrnosti barev tolik nezáleží. 

MVA, PVA - Mají vysoký kontrast (černá je opravdu černá), dobrou kvalitu barev a široké pozorovací úhly, ale pomalou odezvu. Někdy jsou označovány zkratkou VA a jsou vhodné pro sledování filmů, hraní "pomalejších" her nebo amatérskou práci s grafikou.

IPS - má nejlepší podání barev, a proto se používá i v profesionálních monitorech. V kontrastu mírně zaostává za obrazovkami VA. Má také dobré pozorovací úhly, ale pomalou odezvu. Je vhodný pro profesionální práci s grafikou a videem nebo pro běžné domácí použití. 

PLS - Kvalita podobná IPS, ale s mírně lepším jasem a pozorovacími úhly.

QLED - Díky přidaným kvantovým bodům má velmi vysoký jas a věrné podání barev. Tuto technologii používá společnost Samsung. 
Hráči sahají po modelech s nejkratší dobou odezvy

 

Rychlá odezva pro hráče 

Hráčům na věrnosti barev příliš nezáleží. Pro ně je klíčová co nejrychlejší odezva obrazu. Jednotlivým pixelům na monitoru trvá změna barvy několik jednotek až desítek milisekund. I tak krátký čas však může v akčních hrách znamenat rozdíl mezi výhrou a prohrou, což je důvod, proč (a tedy i obrazovky TN). 

Důležitým parametrem pro hráče je obnovovací frekvence, která udává, kolik snímků dokáže monitor zobrazit za jednu sekundu. Standardem pro monitory je 60 Hz, ale hráči dávají přednost 120 Hz a vyšším.  

Užitečnými funkcemi jsou také G-Sync a FreeSync - jde o technologie, které zabraňují trhání obrazu synchronizací snímků odesílaných z grafické karty a snímků vykreslovaných na monitoru. 


Grafičtí designéři potřebují co nejvěrnější barvy

Grafikům a střihačům videa nezáleží tolik na rychlosti odezvy - pro ně je nejdůležitější věrnost barev. Proto nejčastěji sahají po obrazovkách IPS. Monitor grafika musí zvládat barevnou hloubku alespoň 10 bitů a mít co nejširší barevný gamut. Vyjadřuje, jak velkou část barevného spektra příslušného standardu dokáže monitor pokrýt. Minimální hodnota je alespoň 90 % standardu Adobe RGB. Kromě toho mají výrobci tendenci specifikovat pokrytí i pro další normy. 

Věděli jste to?
Počítačové monitory pro grafickou práci by měly umožňovat kalibraci barev pomocí externí kalibrační sondy.

 

Ergonomie nejen pro kancelář 

Ergonomie pracoviště je koncept, který podporuje fyzické zdraví, duševní pohodu a celkovou produktivitu zaměstnanců. Ergonomie pracoviště a pracovní pomůcky jsou proto důležité pro každého, kdo tráví dlouhé hodiny u počítače. Ergonomický monitor by měl mít stojan, který umožňuje nejen výškové nastavení, ale také naklápění dopředu a dozadu a také doleva nebo doprava. Díky funkci pivot můžete monitor otočit o 90 stupňů a prohlížet dlouhé dokumenty v režimu na výšku.

Pro zvýšení pracovního komfortu nabízí trh také samostatné nástěnné nebo stolní držáky pro jeden nebo více monitorů. Pro správnou montáž musí monitor i držák podporovat příslušný typ montáže VESA (otvory na zadní straně v přesně definovaných vzdálenostech - např. 75 × 75 mm, 100 × 100 mm atd.). 

 

Připojte konzole, notebooky nebo počítačové sestavy pomocí správných konektorů. 

Zdrojem videosignálu pro monitor je nejčastěji grafická karta v počítači, notebooku nebo herní konzoli. Aby monitor a zdroj signálu mohly spolupracovat, musí mít kompatibilní rozhraní, tj. konektory pro přenos signálu.  
Nejběžnějším rozhraním, které najdete na každém moderním monitoru a grafické kartě, je DisplayPort. Využívá digitální přenos a nemá problémy s rozlišením 4K a vyšším. Přenáší také zvuk. Kromě toho existuje také DVI, digitální přenos, který přenáší pouze obraz, a HDMI, oblíbený v televizní a audiovizuální technice, který přenáší digitální obraz, zvuk a data počítačové sítě. U starších monitorů najdete také analogový konektor, například D-SUB (VGA). Je však vhodný pouze pro rozlišení Full HD.

 

Počítačové monitory pro grafickou práci

 

DVI a HDMI jsou vzájemně kompatibilní (stačí redukce), některé grafické karty mohou také přenášet signál určený pro konektor D-SUB (VGA) na monitoru přes konektor DVI pomocí vhodného kabelu nebo redukce. 

Tip pro vás:
Nejmodernějším, ale zatím nepříliš rozšířeným trendem je přenos obrazu prostřednictvím konektorů USB-C, které mohou skrývat rozhraní DisplayPort, DVI nebo HDMI. USB-C slouží také k napájení, takže jím můžete například nabíjet připojený notebook. 


Další parametry a funkce monitoru skryté za zkratkami 


HDR - Zvyšuje dynamický rozsah obrazu, takže monitor dokáže zobrazit více barev - více světlých a tmavých objektů na scéně současně. Obraz může někdy vypadat nepřirozeně živě. HDR musí podporovat jak monitor (nebo televizor), tak zdroj obrazu, tj. grafická karta počítače nebo herní konzole. 

Flicker-free - technologie, která řídí podsvícení monitoru, aby se zabránilo blikání. I když to pouhým okem nevidíme, namáhá to naše oči. 
Filtr modrého světla - je zabudován přímo v obrazovce a snižuje intenzitu modrého světla vyzařovaného v určité části barevného spektra, které unavuje oči.  

Vestavěné reproduktory - slouží jako nouzová náhrada reproduktorů počítače. Jejich kvalita však bývá nízká. Zvuk lze také přenášet do monitoru s vestavěnými reproduktory prostřednictvím rozhraní HDMI.

Vestavěná webová kamera - použijte ji pro videohovory. 

Vestavěný rozbočovač USB - Připojením kabelu USB k monitoru získáte několik dalších volných portů USB. 


Monitor do 2 000 Kč, repasovaný se zárukou

Monitor do 3 000 Kč, repasovaný se zárukou

Repasované monitory


Na trhu jsou stovky modelů monitorů. Cena nového začíná na zhruba sto eurech a může se vyšplhat až na několik tisíc v závislosti na úhlopříčce a parametrech. Můžete si však pořídit repasované sady počítačových monitorů a samotné monitory za zlomek ceny.

Přestože jsou použité, prošly důkladnou technickou kontrolou, čištěním a případně i renovací.  Repasované monitory rozdělujeme do bronzové, stříbrné, zlaté a platinové třídy kvality. Na každý model bez ohledu na třídu se vztahuje minimálně dvouletá záruka